lördag, mars 5

"safety position"

Efter en veckas illamående mår jag äntligen bättre, jag har genom att höra mig för efter liknande symtom kommit fram till någon slags konstig form av maginfluensa. (En av mina förhörs personer är även känd som utbildad sjuksjöterska så jag ser denna diagnos som högst rimlig).

 I Onsdags bar de av till Holland igen, och den resan började med en spännande flygning då vi fick förbereda oss för en kraschlandning i Frankfurt först. Ett av däcken på planet hade tydligen exploderat efter starten på Landvetter flygplats. Först fattade vi inte riktigt vad som försiggick, flygvärdinnorna började bete sig konstigt och flyttade runt på folk, de som var placerade vid nödutgångarna flyttades och ersattes av flygvärdinnor, de som frågade "varför detta", fick ett kort, "bara därför" till svar. Efter att ha spekulerat ett tag hördes äntligen piloten i högtalarna,  där han talar om att däcket är trasigt och att vi ska förbereda oss för en krasch landning och bör inte få panik, vi gör det bara för säkerhetsskull. Flyvärdinnorna går igenom säkerhets rutinerna igen, visar var nödutgångarna finns, ber oss se över säkerhetsföreskriftena i stolsfickan framför oss och går även igenom hur vi ska göra när piloten säger "safety position", sitt med fötterna isär, knäna ihop, krama hårt runt benen och böj ner huvudet mot knäna. Konsigt nog kändes de inte som att någon i planet drabbats av panik, alla va väldigt lugna, de va bara flygvärdinnorna som verkade lite skärrrade och stressade. Precis innan landningen säger piloten "safety position, safety position " alla gjorde så som vi precis lärt oss och landningen gick bra. Vi möttes av en landningsplats full av brandbilar och olika säkerhets folk. Nu hoppas vi bara på att statistiken trots många flygningar ser ganska bra ut igen.

 Nu är vi i Göteborgsområdet och laddar inför WC på Tisdag.     

4 kommentarer:

  1. Lycka till nu och glöm inte foten =)

    SvaraRadera
  2. Säg inget till Carro om detta =)

    SvaraRadera
  3. Tack Jonas! Nä, jag glömmer inte en sån sak.
    Roine: Haha! Nädå.

    SvaraRadera
  4. Jises, jag skulle ha dött! Ett under att du inte kräktes?! Jag är iallafall glad att du mår bra och att planet inte kraschade :)

    SvaraRadera